Metamorfoza starej komody RTV - jak malować pasy bez zacieków?

Marokański look



stylizacja mebli

Ta stara komoda RTV była jednym z najbardziej zniszczonych mebli, jaki trafił do mojej pracowni. 
Pęknięcia i dziury na blacie i bokach, uszczerbione brzegi i powyginane drewno to tylko niektóre ze zniszczeń, które napotkałam podczas przygotowywania komody do stylizacji.
Niestety nie wszystkich mankamentów udało mi się pozbyć, ale przynajmniej zostały umiejętnie zakamuflowane, a komoda wygląda zdecydowanie lepiej po metamorfozie niż przed (przynajmniej tak twierdzi jej właścicielka). :)
Dobór kolorów to indywidualna decyzja klientki, która nie podlegała dyskusji. Uważam, że dzięki tej odważnej kolorystyce, jak również metalowym ażurowym drzwiczkom mebel fajnie nawiązuje do marokańskich klimatów. 
A teraz kilka słów o tym, jak przebiegała metamorfoza.

KROK 1  DEMONTAŻ OKUĆ


O zgrozo! To była masakra! Zawiasy i wkręty były tak stare, że kilka ruchów śrubokrętem i wkręty w połowie się łamały! O wkrętarce można było w ogóle zapomnieć. Następnie kombinerki, dużo siły i cierpliwości, wyginania w lewo i w prawo, i jakoś poszło. Oczywiście wizja wkręcenia nowych zawiasów w miejsce starych przerażała na tym etapie, bo wiadomo było, że starych dziur nie można już będzie wykorzystać (siedziały w nich ułamane wkręty!), ale na tamtą chwilę nie chciałam się denerwować i zostawiłam to na sam koniec, ryzykując, że komoda zamiast z drzwiczkami będzie z zasłonką lub w ogóle bez drzwiczek :D:D.


KROK 2   SZLIFOWANIE


Każdy mebel przechodzi przez ten etap, jeden jest szlifowany lżej drugi mocniej, ale każdy spotyka się ze szlifierką - w tym wypadku z moją mimośrodową błyskawicą od Graphite. Świetnie poradziła sobie z dużymi płaskimi powierzchniami, jak blat i boki komody i pomogła mi w odkryciu pięknego egzotycznego drewna z oryginalnym usłojeniem. Jeśli komoda należałaby do mnie, na pewno zeszlifowałabym ją do czystego drewna i potraktowała woskiem lub olejem, podkreślając niezwykłe piękno tego gatunku (prawdopodobnie drewno mango).
Pokusiłam się nawet o taką propozycję dla klientki, ale niestety brąz z pomarańczą wygrał, co ostatecznie też źle nie wyszło. :)
Pod malowanie wystarczyło, więc tylko mocno zmatowić mebel, pozbywając się tej okropnej bejcy (ten kto ją aplikował, był chyba po "paru głębszych"...).
Do szlifowania środka komody, z wszystkimi jej kątami i zakamarkami idealnie sprawdziła się mała szlifierka żelazko od Black&Decker

Szlifowanie komody - piękne egzotyczne drewno wychodzi na światło dzienne


Szlifierka GRAPHITE w natarciu


Komoda po zmatowieniu i odtłuszczeniu gotowa do malowania

KROK 3   MALOWANIE


Przed malowaniem, elementy, które miały być pomarańczowe, pomalowałam podkładem - tak na wszelki wypadek. Mimo, iż pomarańczowy nie jest jasnym kolorem i plamy nie powinny być zagrożeniem, to mimo wszystko ta ohydna bejca mogłaby mi zrobić psikusa. 
Następnie użyłam do malowania mineralnych farb kredowych Fleur w kolorach Tropical Sunset w połączeniu z Tomato Red oraz czekoladowy brąz Burnt Umber. Łącznie położyłam 3 warstwy brązu i 4 warstwy pomarańczowego, osiągając pełne krycie.
Nadal nie mogę wyjść z podziwu, jak łatwo te farby się rozprowadzają, a to dlatego, że nie są gęste, a jednocześnie dobrze kryją. Czego chcieć więcej?


Komoda po pierwszej warstwie - na jaw wyszły dodatkowe ubytki do korekty

Komoda po 2 warstwach farby

KROK 4   MALOWANIE WZORU (bez zacieków!)


Wzór na blacie niby jest prosty, ale nie do końca. Tak naprawdę załamania w narożnikach wymagały mozolnego i dokładnego przyklejenia taśmy, ale jeśli już raz się to zrobiło to potem było już z górki. Ale tylko, jeżeli zastosowało się pewien trik. 
Zobaczcie, jak wyglądały etapy malowania pasków, tak aby nie było żadnych zacieków:


Jak malować pasy na scianie
Malowanie pasków bez zacieków - krok po kroku

1) Najpierw malujemy wzór farbą w kolorze tła - jeśli cokolwiek ma nam wyciec to właśnie na tym etapie, a skoro jest to farba w kolorze tła, to i tak nie będzie tego widać. Ot! Cała filozofia. 
2) Po wyschnięciu farby, malujemy wzór docelowym kolorem, do uzyskania pożądanego krycia. 
3) Nie czekając aż farba całkowicie wyschnie, odrywamy taśmę, trzymając ją pod kątem ostrym do powierzchni. Robimy to raczej powoli. Efekt idealnych odcięć gwarantowany. 
Zobaczcie, jak tą samą metodą malowałam pasy na tej komodzie:

Metamorfoza sosnowej komody Jysk






Pasy bez zacieków
Idealne pasy - etapy malowania



Idealną taśmą, jest ta do powierzchni delikatnych, gdyż mocniejsza może nam odejść razem z farbą.

KROK 5   ZABEZPIECZENIE LAKIEREM/WOSKIEM


Po zakończeniu malowania zabezpieczyłam mebel 3 warstwami lakieru matowego Fleur. Na blat położyłam 4 warstwy i po wyschnięciu, położyłam dodatkową warstwę bezbarwnego wosku  Clear Wax Annie Sloan. Nie jest to konieczne, ale lubię dodatkowe zabezpieczenie, które jest w dodatku sprawdzone. Poza tym wosk jest zdecydowanie milszy w dotyku. :)


KROK 6   MONTAŻ NOWYCH OKUĆ


No i w końcu nastał ten nieszczęsny moment - montaż zawiasów. Tutaj musiałam poprosić o pomoc męża, który wykazał się ogroooomną cierpliwością. Nie miałabym ani tyle cierpliwości, ani siły, żeby wkręcać wkręty do końca w pełne drewno bez nawiercania (nie miałam tak cienkiego wiertła).
Umiejętne wymierzenie każdej dziurki, dodatkowe nawiercanie dziur w nowych zawiasach (bo te istniejące pokrywały się z tymi, w których siedziały stare ułamane wkręty), przykręcanie i odkręcanie po stokroć w celu dopasowania drzwiczek co do milimetra, bo inaczej się nie zamykały.... M-A-S-A-K-R-A! Nie cierpię montowania zawiasów, więc zawsze wołam męża do tego celu, który,  póki co cierpliwie to znosi (ciekawe jak długo). 
Montaż gałek w klimacie Maroka - to była pestka. Gałki do kupienia w LM za grosze. 

Efekt końcowy metamorfozy wygląda tak, jak poniżej. Kolorystyka nie podlega ocenie - to wybór klientki. Uważam, że komódka będzie raczej zdobić pomieszczenie niż szpecić, więc cel osiągnięty! 
A wy co myślicie?
Może w końcu trochę więcej z Was odważy się na zostawienie komentarza? Bo patrząc na statystyki trochę Was jest, a po ilości komentarzy mam wrażenie, że piszę do ściany.... możecie mnie podtrzymać na duchu i udowodnić, że jest inaczej?


Komoda "PRZED"



jak pomalować komodę
Komoda "PO"


malowanie mebli
Efekt po metamorfozie


Idealny wzór bez zacieków




pracownia stylizacji mebli
Marokańska komoda po metamorfozie




21 komentarzy:

  1. W kwestii malowania wzorów to jak malować kilka warstw a jednocześnie oderwać taśmę nim farba wyschnie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Juz precyzuje - chodzi o te ostatnia warstwe, żeby nie wyschla całkowicie, bo tworzy się skorupa między taśma a wzorem i przy odrywaniu możemy oderwać więcej niż chcemy. Wcześniejsze warstwy wiadomo ze muszą wyschnać ale kluczową jest ta ostatnia. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna metamorfoza! Fantastyczne te pasy na blacie. :)
    I wielkie dzięki za info jak je malować bez zacieków.
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję vardzo. Nie ma sprawy. Służę pomocą. ;)

      Usuń
  4. Dziękuję za komentarz! ♡♡♡

    OdpowiedzUsuń
  5. Boże uslojenie naprawdę piękne!����

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Pierwszy raz takie widzialam. ;) Może jeszcze dane mi będzie się z podobnym spotkać i nie zamalowywac ;)

      Usuń
  6. Jestem pod ogromnym wrażeniem wykonanej pracy i samej stylizacji. Porada dotycząca malowania pasów - bezcenna :) Obecnie sama pracuje nad zapyziałym stolikiem (znalezionym na śmietniku), więc tym bardziej doceniam ogrom pracy jaki wlożyłaś w ten mebel. W dodatku wszystko świetnie opisane. Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję Justyna za przemiły komentarz , jak również docenienie mojej pracy;). Pozdrawiam Karolina

    OdpowiedzUsuń
  8. Prosto, jasno i klarownie wytłumaczone:))) może wreszcie się odważę coś zrobić:)))Piękny mebel:) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. metamorfoza swietna z reszta jak zawsze ale czy ta komoda to meble bukowe? Jesli tak to super, bo ten rodzaj drewna jest najlepszy elegancki i najbardziej wytrzymaly sprawdzcie sobie i jesli bedziecie mieli wybierac miedzy np. sosnowymi a bukowymi meblami bierzcie te drugie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękna robota! mam pytanie czy jeśli mebel ktoś próbował zabejcować a ja chciałabym pomalować go na biało tu wystarczy potraktować to podkładem? czy wtedy żółte plany nie wyjdą a farba pokryje? Będę używać farby Annie Sloan bo już ją mam

    OdpowiedzUsuń
  11. Podkład jest konieczny. Najpewniejszy będzie na taki na bazie szlaku. Np BIN firmy Zinsser.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem po ogromnym wrażeniem inwencji twórczej. Efekty są super. Podobają mi się szafki w paski i sama myślałam, aby taką kupić, ale może przerobię starą, która gdzieś mi zalega. Dziękuję za niezłą dawkę inspiracji ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co. Bardzo mi miło i polecam się na przyszłość. :) Pozdrawiam

      Usuń
  13. Wiem, że sporo osób lubi odnawiać stare meble, ale ja osobiście nie jestem tego zwolenniczką. Jestem teraz w trakcie urządzania salonu i raczej postawię na któryś z tych stolików RTV https://www.oleole.pl/stoliki.bhtml . Bardzo ładne :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Łożko możesz kupić już gotowe i nawet taniej Cie to wyniesie niż kompletowanie i robienie takiego na zamówienie. Świetny wybór jest na https://www.edinos.pl/ bo sama szukałam tam ostatnio łóżka i w końcu znalazłam miejsce w który mogłam coś wybrać.

    OdpowiedzUsuń
  15. I AM MRS. LINDA AND I WANT To TESTIFY ABOUT HOW DR AKHERE HELPED ME IN GETTING BACK MY EX HUSBAND WHO LEFT ME AND MY KIDS FOR ANOTHER WOMAN AND TODAY I AM VERY FULFILLED BECAUSE MY HUSBAND Is BACK To ME AFTER I CONTACTED DR AKHERE TO HELP ME , I'm very happy now with my family it worked for me and I believe it will work for you too just give him a try and follow up this is a clear truth from a testifier. Thank you Dr AKHERE once again, if you want to reach him via email: AKHERETEMPLE@gmail.com or call / whatsapp: +2349057261346



































    I AM MRS. LINDA AND I WANT To TESTIFY ABOUT HOW DR AKHERE HELPED ME IN GETTING BACK MY EX HUSBAND WHO LEFT ME AND MY KIDS FOR ANOTHER WOMAN AND TODAY I AM VERY FULFILLED BECAUSE MY HUSBAND Is BACK To ME AFTER I CONTACTED DR AKHERE TO HELP ME , I'm very happy now with my family it worked for me and I believe it will work for you too just give him a try and follow up this is a clear truth from a testifier. Thank you Dr AKHERE once again, if you want to reach him via email: AKHERETEMPLE@gmail.com or call / whatsapp: +2349057261346





















































































    I AM MRS. LINDA AND I WANT To TESTIFY ABOUT HOW DR AKHERE HELPED ME IN GETTING BACK MY EX HUSBAND WHO LEFT ME AND MY KIDS FOR ANOTHER WOMAN AND TODAY I AM VERY FULFILLED BECAUSE MY HUSBAND Is BACK To ME AFTER I CONTACTED DR AKHERE TO HELP ME , I'm very happy now with my family it worked for me and I believe it will work for you too just give him a try and follow up this is a clear truth from a testifier. Thank you Dr AKHERE once again, if you want to reach him via email: AKHERETEMPLE@gmail.com or call / whatsapp: +2349057261346



































    I AM MRS. LINDA AND I WANT To TESTIFY ABOUT HOW DR AKHERE HELPED ME IN GETTING BACK MY EX HUSBAND WHO LEFT ME AND MY KIDS FOR ANOTHER WOMAN AND TODAY I AM VERY FULFILLED BECAUSE MY HUSBAND Is BACK To ME AFTER I CONTACTED DR AKHERE TO HELP ME , I'm very happy now with my family it worked for me and I believe it will work for you too just give him a try and follow up this is a clear truth from a testifier. Thank you Dr AKHERE once again, if you want to reach him via email: AKHERETEMPLE@gmail.com or call / whatsapp: +2349057261346

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Hokus Pokus Home , Blogger
01 09 10